دسته‌بندی نشده

مشکلات استفاده از سوند ادراری ، شایع ترین مشکلات در جایگذاری و استفاده از کاتتر

سوند فولی

چه در جایگذاری سوند تازه کار باشید و چه در استفاده از کاتتر تجربه داشته باشید، ممکن است هر از گاهی با مشکلات رایجی مواجه شوید. برای اطلاعات دقیق تر در مورد عیب یابی سوندهای خارجی ،  متناوب یا ثابت (فولی) این مقاله را مطالعه نمایید. این مقاله قرار نیست جایگزین توصیه های یک متخصص پزشکی شود. اگر مشکل عود کرد یا به راحتی حل نشد با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

مشکلات استفاده از سوند ادراری خارجی :

اگرچه برخی از کاتترهای خارجی برای زنان در دسترس هستند، اکثر کاتترهای خارجی (کاتترهای کاندوم) موجود در این زمان برای مردان طراحی شده اند. مهم نیست از چه نوع سوند خارجی استفاده می کنید، مشکلات زیر ممکن است رایج باشد. خوشبختانه راه حل های ساده ای وجود دارد.

این مشکلات عبارتند از:

  • نشت یا تحریک پوست (ممکن است بیش از یک علت داشته باشد)
  • مسائل مربوط به اندازه که باعث نشتی و/یا تحریک پوست می شود
  • ماده یا چسبی که باعث تحریک می شود
  • برداشتن کاتتر دردناک است
  • جریان برگشتی ادرار
  • کاتتر در حال کشیده شدن است
  • ادرار به داخل کیسه پا یا مجموعه ادرار تخلیه نمی شود

مشکلات استفاده از سوند ادراری متناوب :

کاتتر داخل نمی شود

اگر کاتتر آنطور که باید به داخل نمی لغزد، آن را به زور وارد نکنید. سوند را بردارید و بعد از مدتی دوباره امتحان کنید. با این حال، اگر مثانه شما پر است و احساس ناراحتی می کنید، باید برای کمک فوری به نزدیکترین بخش اورژانس پزشکی مراجعه کنید.

ادرار تخلیه نمی شود

این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که ژل روان کننده، چشمک های تخلیه سوند را مسدود کرده باشد. بیشتر روان کننده های کاتتر بر پایه آب هستند و در ادرار حل می شوند. با این حال، این ممکن است تا دو دقیقه طول بکشد. سرفه کردن گاهی اوقات می تواند به شروع جریان ادرار کمک کند.

اگر خانم هستید و از سوند استفاده می کنید، مطمئن شوید که کاتتر را به اشتباه وارد واژن نکرده باشید. اگر چنین اتفاقی افتاده ، سوند را خارج کرده و دوباره از یک کاتتر جدید/تمیز استفاده کنید. برای کاهش خطر انتقال میکروب ها از واژن به مثانه، از سوندی که در واژن بوده است استفاده مجدد نکنید.

اگر یک آقا از کاتتر استفاده می کند ، مطمئن شوید که کاتتر را به طور کامل از طریق مجرای ادرار وارد مثانه کرده اید. باید حدود 10 سانتی متر (4 اینچ) کاتتر قابل مشاهده باشد. اگر نمی توانید ادرار را تخلیه کنید، کاتتر خود را به آرامی و به آرامی خارج کنید و از پزشک یا پرستار خود مشاوره بگیرید.

اگر مثانه شما پر است و ناراحت هستید، باید برای کمک فوری به اورژانس مراجعه کنید.

مشکلات کاتتر سوپراپوبیک یا ساکن (فولی):

ادرار به داخل کیسه تخلیه نمی شود

این می تواند در صورتی اتفاق بیفتد که در کاتتر یا لوله کیسه ادرار پیچ خوردگی وجود داشته باشد. گاهی اوقات لباس زیر تنگ یا خیلی تنگ می تواند باعث پیچ خوردن شود. استفاده از لباس زیر گشاد توصیه می شود.

اگر در سوند یا لوله شما پیچ خوردگی وجود نداشته باشد، ممکن است سوند شما مسدود شده باشد. انسداد کاتتر یک مشکل اورژانسی است و باید در اسرع وقت برطرف شود. در برخی موارد، کاتتر شما ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر ادرار در کیسه شما تخلیه نمی شود، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. هرگونه پیچ خوردگی در سوند یا لوله کیسه را بررسی کرده و از بین ببرید.
  2. زمانی که دراز کشیده، نشسته یا ایستاده هستید، کیسه را چک کنید تا مطمئن شوید که کیسه زیر مثانه شما قرار دارد.
  3. بررسی کنید که بند های کیف پا به درستی نصب شده اند و باعث انسداد کیسه نمی شوند.
  4. اگر بررسی های فوق را انجام داده اید به علائم زیر دقت کنید:

– ناراحتی در ناحیه شکم داشتید.

– احساس نیاز به دفع ادرار دارید .

– متوجه پر بودن مثانه تان نمی شوید .

اگر احساس ناراحتی در ناحیه شکم ندارید، یا میل به ادرار کردن ندارید، مصرف مایعات خود را افزایش دهید. بلافاصله دو لیوان آب بنوشید و اگر پس از 30 دقیقه تخلیه ادرار وجود نداشت، با پرستار خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

ادرار از اطراف سوند نشت می کند

همچنین “بای پس” نامیده می شود، این نشان می دهد که ادرار نمی تواند از طریق سوند تخلیه شود. به جای آن در خارج از سوند نشت می کند. هرگونه پیچ خوردگی در کاتتر یا لوله کیسه زه کشی را بررسی کرده و از بین ببرید.

نشت ادرار در اطراف سوند همچنین می تواند نشان دهنده مسدود شدن کاتتر باشد (به بالا مراجعه کنید). برای رفع انسداد فورا به بخش اورژانس محلی خود بروید.

سایر مشکلات در استفاده از سوند ادراری

گرفتگی عضلات معده

درد گرفتگی می تواند در نتیجه تحریک مثانه توسط کاتتر یا در نتیجه فشار بر روی مثانه ناشی از یبوست ایجاد شود. اینها معمولاً به عنوان اسپاسم مثانه شناخته می شوند. اگر دچار اسپاسم مثانه هستید، برای مشاوره با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. در برخی موارد، دارو ممکن است یک گزینه باشد و باید با پزشک خود مشورت کنید.

اسپاسم مثانه

سعی کنید دچار یبوست نشوید. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و 1.5 تا 2 لیتر در روز آب بنوشید مگر اینکه پزشک یا پرستار شما توصیه دیگری کرده باشد. مقدار مایع را در بالونی که کاتتر را در جای خود نگه می دارد افزایش ندهید. اگر دچار اسپاسم مثانه هستید، برای مشاوره بیشتر با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. اسپاسم مثانه ممکن است مانند گرفتگی یا درد بدی در ناحیه بالای موهای شرمگاهی یا راست روده شما باشد و می‌تواند دردناک باشد.

ادرار کدر، بدبو، تغییر رنگ، درد و ناراحتی

اینها علائم بالقوه عفونت دستگاه ادراری (UTI) هستند. در حالی که UTI هایی که به موقع درمان می شوند به ندرت منجر به عوارض می شوند، عفونت های ادراری تشخیص داده نشده و درمان نشده در صورت عدم توجه می توانند جدی باشند. علائم و نشانه های UTI عبارتند از:

  • ادرار کدر، قوی و/یا با بوی بد

  • احساس سوزش در اطراف کاتتر

  • خون در ادرار

  • خارش و درد

  • درجه حرارت بالا

  • احساس ناخوشی کلی

  • ناراحتی در ناحیه کمر یا کشاله ران

اگر هر یک از این علائم را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک شما نیاز به آزمایش ادرار تان برای عفونت داشته باشد. هنگام گرفتن نمونه ادرار، در حالت ایده آل، سوند باید تعویض شود و نمونه از یک سوند ادراری جدید گرفته شود.

ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تجویز شود. افزایش مصرف مایعات، مگر اینکه پزشک یا پرستار شما توصیه دیگری کرده باشد، ممکن است به شستشوی سریع باکتری ها کمک کند.

مشکلات استفاده از سوند ادراری : در آمدن سوند ادراری

کاتتر  ادراری شما توسط یک بالون کوچک که با آب استریل باد شده است، پس از جایگذاری در مثانه در جای خود نگه داشته می شود. این بالون باید از افتادن سوند ادراری جلوگیری کند.

در موارد نادر، بالون ممکن است معیوب باشد و باد کند و اجازه دهد کاتتر شما بیفتد. اگر سوند ادراری شما لیز خورده است، یا اگر به طور تصادفی کاتتر خود را بیرون آورده اید، فوراً با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید یا به بخش اورژانس محلی خود مراجعه کنید.

خون در ادرار

در ادرار نباید خونی وجود داشته باشد مگر اینکه بعد از چند عمل جراحی روی پروستات یا مثانه انجام شود. هر گونه خون در ادرار باید با فوریت توسط پزشک یا پرستار شما ارزیابی شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *